Notizie / News

Ultime Notizie/Latest News

Istituto Italiano di Intelligenza Artificiale (I3A)

Approvato ieri 3/9/2020 dal Consiglio dei Ministri l'istituzione dell'Istituto Italiano di Intelligenza Artificiale con sede in PIemonte a Torino.

The Councuil of Ministers has established yesterday Spet, 9th, 2020, the Italian Institute for Artificial Intelligence (I3A), to be hosted in Torino, Piemonte.

(4/9/2020)

IA per l'Italia futura/AI for future Italy

Il documento in oggetto è ora disponibile e scaricabile da qui

The document can be downloaded from here

(23/7/2020)

Intervista/Interview

Intervista sul Centro AI@UPO al Prof. Luigi Portinale su Il Piccolo di Alessandria (qui il testo dalla rassegna stampa UPO).

Interview about AI@UPO to Prof. Luigi Portinale on Il PIccolo (here the text from UPO press realease)

(14/7/2020)

Afferenza/Application

Il Comitato Tecnico Scientifico di AI@UPO comunica che è possibile presentare domanda di afferenza al centro stesso da parte di studiosi o enti interessati alle tematiche oggetto del centro. La richiesta di afferenza di singoli studiosi può essere fatta inviando una email, con allegato il proprio CV, al Direttore del centro, Prof. Luigi Portinale (luigi.portinale@uniupo.it).

The Technical Scientific Committe of AI@UPO informs all the scholars interested in the goals and topics of the center that it is possible to apply for membership. Membership request can be addressed to the center's Director, Prof. Luigi Portinale (luigi.portinale@uniupo.it), by attaching her/his own CV.

(14/7/2020)

Attività/Activities

Progetti presentati a valutazione/Projects under evaluation

• H2020 Proposal: "AI for Multiple Sclerosis" (rif: S. D'Alfonso, L. Portinale)

• H2020 Proposal: "Diabetic Kidney Disease – Patient Avatar" (rif: B. Gardella Tedeschi, P.Terenziani)

• FISR Proposal: "Collaborative Network of Clinical-Biological Data Banks and Cohorts Against Covid-19" (rif: A. Bottrighi)

Progetti in preparazione/Projects under deveolpment

• Covid patients: intelligent analysis of clinical and lab parameters to evaluate treatment outcome (rif: F. della Corte, L. Portinale, E. Bongiorno)

• LIFE-EDIPO : Environmental Determinants for Improving Prevention of the Outbreak (rif: A. Bottrighi)

• Predictive and knowledge-based AI for chronic pain and disability (rif: P. Heritier, L. Portinale, P.Terenziani)

• Decision support and clinical guidelines management for medical education (rif: P. Terenziani, S. D'Alfonso)

Eventi Correnti/Current Events

Seminario/Talk (Postposto a data futura/Postponed to future date)

Set-valued quantification of probabilistic graphical models with applications to machine learning and decision-support systems. 26/3/2020 h.14.30, Sala Seminari Informatica (Room C192), DiSIT (Viale T. Michel 11, Alessandria).

Abstract: Credal networks are a generalisation of Bayesian networks, where local distributions are replaced by convex sets of them. This gives higher expressiveness to the models without preventing the possibility of a compact specification of a joint generative model, as well as the possibility of performing reasoning by inference algorithms. We present such a class of model and discuss the existing inference tools available for them. Applications to machine learning are presented together with a number of knoledge-based decision-support systems based on these models.

Speaker: Alessandro Antonucci, Senior Lecturer-Researcher at the 'Dalle Molle' Institute for Artificial Intelligence (IDSIA)

Eventi Conclusi/Past Events

IA per l'Italia Futura / AI for future Italy

Il Consorzio Interuniversitario Nazionale per l’Informatica con il Laboratorio Nazionale CINI di Artificial Intelligence and Intelligent System (LN AIIS) ha il piacere di annunciare il seguente evento in modalità telematica: "IA per l'Italia Futura - AI for Future Italy", Giovedì 23 luglio dalle 11:00 alle 12:30.

Nell’evento verrà presentato il documento elaborato dal comitato di redazione del LN AIIS per una visione complessiva sulla ricerca in Intelligenza Artificiale in Italia, al fine di contribuire alle strategie di ricerca degli organismi istituzionali.

Il link all'evento sarà disponibile mercoledì 22 luglio alla pagina: https://www.consorzio-cini.it/index.php/it/laboratori-nazionali/artificial-intelligence-and-intelligent-systems/200-italiano/laboratori/lab-aiis/notizie-in-evidenza-lab-aiis/1662-intelligenza-artificiale-per-l-italia-futura

Il documento “AI for Future Italy” sarà disponibile il giorno stesso della presentazione, sempre nella stessa pagina.

(21/7/2020)

Lutto/Mourning

È con enorme tristezza che apprendiamo la notizia della scomparsa del nostro caro collega Gian Luigi Bulsei, sociologo e membro del nostro Comitato Tecnico Scientifico, avvenuta il 22 marzo. Gigi è stato tra le persone più entusiaste per la nascita del centro AI@UPO e la sua presenza e competenza è una grandissima perdita per il nostro centro e per tutto il mondo accademico.

It is with deep sadness that we hear that our friend and colleague Gian Luigi Bulsei, sociologist and member of our Scientific Board, passed away on March 22nd. Gigi has been one of the most enthusiastic promoter of AI@UPO, and we will deeply miss his presence and his competence.

(23/3/2020)